Saturday, January 31, 2009

Alternatif mesra alam bantu kurangkan beban impak ekonomi industri


Oleh : Abdul Rahman Mahmud

Pada ketika ini ramai dikalangan pengusaha industri di seluruh dunia sedang dihimpit dengan krisis ekonomi global yang agak memeritkan. Ini memberikan tekanan terhadap kos operasi yang melibatkan gaji pekerja, penggunaan tenaga serta kos berkaitan pengurusan alam sekitar didalam industri. Akibatnya ramai dikalangan pengusaha industri mengambil jalan pintas dengan memberhentikan pekerja serta menurunkan saiz pengeluaran.

Ada juga dikalangan pengusaha industri memohon untuk mengurangkan kadar pelaporan pemantauan alam sekitar bagi premis mereka sebagai langkah untuk mengurangkan beban ekonomi yang ditanggung. Sesetengah pengusaha industri membelanjakan hampir 20 hingga 30 peratus daripada kos keseluruhan operasi kepada aspek pengurusan alam sekitar .

Kos pengurusan alam sekitar yang terlibat dalam industri adalah berkaitan dengan rawatan dan pengendalian sisa bahan cemar. Sisa yang biasa di keluarkan oleh industri adalah asap hitam daripada cerobong, air sisa buangan industri dan juga bahan buangan terjadual. Kesemua bahan sisa cemar ini perlu diurus dan dirawat dengan baik agar ia tidak mendatangkan kemudaratan kepada manusia dan alam sekitar.

Selain itu, ada sesetengah industri yang disyaratkan untuk menghantar laporan pemantauan alam sekitar secara berkala kepada agensi dan jabatan yang berkaitan dengan alam sekitar. Antara laporan yang dihantar adalah seperti laporan pemantauan pelepasan asap dari cerobong dan laporan pematuhan had pelepasan air sisa buangan industri. Kesemua aktiviti ini memerlukan kos yang agak mahal. Namun, ianya sudah menjadi tanggungjawab pengusaha industri untuk menjalankanya walaupun terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi.

Seandainya kesuraman ekonomi ini berterusan sudah pasti banyak pengusaha industri yang terpaksa gulung tikar dan kehilangan mata pencarian yang amat bernilai. Di samping itu juga kadar penggangguran dijangka akan terus meningkat sehingga 200,000 orang sehingga akhir tahun ini sekiranya masalah ini terus berlarutan.

Dalam mencari penyelesaian terbaik pengusaha industri tidak seharusnya mengambil jalan mudah sehingga meminggirkan alternatif lain yang lebih baik untuk dilaksanakan. Mereka seharusnya melihat alternatif lain yang boleh menjamin survival mereka serta membantu negara dalam berhadapan dengan kesan ekonomi global.

Untuk mengatasi masalah ini alternatif mesra alam melalui pendekatan ”Pengeluaran Bersih” (Cleaner Production (CP)) dilihat dapat memberi kelegaan dikalangan pengusaha industri. Konsep Pengeluaran Bersih bersifat serampang dua mata iaitu ia mampu membantu mengurangkan impak pencemaran alam sekitar dan menjimatkan kewangan sekiranya dirancang dengan teliti. Pengusaha industri hanya perlu melakukan sedikit kajian dengan menerapkan beberapa strategi melalui pendekatan Pengeluaran Bersih.

Konsep pengeluaran bersih berbeza daripada amalan tradisi pengusaha industri yang lebih mementingkan aspek pengawalan pencemaran di hujung proses (end of pipe). Amalan tradisi pengusaha industri termasuklah dengan membelanjakan jutaan ringgit untuk membina loji rawatan air sisa dan alat kawalan pencemaran udara. Walaubagaimanapun ada dikalangan pengusaha industri yang tidak mampu mencapai prestasi kecekapan rawatan pencemaran pada tahap yang baik walaupun telah melaburkan wang yang tinggi untuk mengatasinya. Ini adalah sebahagian daripada masalah yang dihadapi oleh pengusaha industri. Walaubagaimanapun dengan pendekatan Pengeluaran Bersih ia dapat mengatasi masalah ini dengan baik.

Pendekatan Pengeluaran Bersih lebih menumpukan kepada ’sumber penyebab’ pencemaran dan bergerak ke arah menghapuskanya di peringkat awal. Ianya dilihat sebagai suatu anjakan paradigma baru dalam dunia kejuruteraan alam sekitar. Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNEP) mendefinasikan Pengeluaran Bersih (CP) sebagai suatu pendekatan mengintegrasikan strategi pencegahan pencemaran alam sekitar secara berterusan ke dalam operasi proses, penghasilan produk dan perkhidmatan yang dihasilkan. Ianya dapat memberi manfaat kepada kecekapan keseluruhan operasi industri dan mengurangkan kesan risiko terhadap manusia dan alam sekitar.


Terdapat lima strategi pencegahan pencemaran yang diterapkan melalui konsep ini. Strategi pertama, adalah dengan pengubahsuaian produk. Ianya meliputi perubahan terhadap sifat – sifat produk, seperti bentuk dan kandunganya yang direka mengambilkira kos yang lebih rendah dan mesra alam. Jangka hayat produk yang dihasilkan direka agar mempunyai jangka hayat yang panjang, mudah di perbaiki, mudah dilupuskan, boleh dikitar semula dan mempunyai potensi pencemaran yang rendah. Melalui strategi ini kos pengeluaran akan lebih rendah dan dapat menghasilkan produk yang bersifat mesra alam yang boleh dikitar semula.


Strategi kedua, pula merujuk kepada pengubahan input bahan mentah. Kandungan bahan mentah yang digunakan dipastikan bebas dari sebarang potensi pencemaran atau sekurang-kurangnya mempunyai kebolehan mencemar yang amat rendah. Ia juga dipilih berasaskan kos bahan mentah pada tahap yang minima. Sebagai contoh untuk menghasilkan produk A, kebiasaanya bahan X digunakan sebagai bahan mentah dengan harga yang tinggi. Namun penggunaan bahan X telah memberikan kesan sampingan seperti pertambahan jumlah sisa industri yang perlu di rawat dan dilupuskan dengan kos rawatan yang tinggi. Oleh itu alternatif baru untuk, menghasilkan produk A, dengan bahan mentah lain yang lebih murah dan kurang pencemaran perlu digunakan.


Strategi ketiga, memfokuskan terhadap pengubahsuaian rekabentuk proses. Ini melibatkan pengubahan aliran dan rekabentuk unit operasi proses yang terdapat di dalam sebuah industri. Rekabentuk aliran proses perlu diubah bagi mengurangkan atau melupuskan penghasilan sisa pencemaran dengan pengunaan tenaga yang rendah.
Sebagai conotohnya satu artikel dalam Majalah Jurutera keluaran Disember 2008, menyatakan teknologi pengkomposan didalam industri penghasilan minyak sawit dapat mengurangkan dan menghapuskan kos bagi rawatan air sisa. Ini berlaku dengan menukarkan keseluruhan bahan sisa sampingan industri sawit kepada baja kompos dengan beberapa pengubahsuaian aliran proses. Beberapa kilang sawit di Sabah didapati telah melaksanakan kaedah ini dengan jayanya.

Strategi keempat, merujuk kepada amalan penyeliaan terbaik. Hal ini melibatkan perubahan terhadap prosedur operasi dan pengurusan penyeliaan yang teliti. Ianya melibatkan peningkatan keupayaan kemahiran pekerja di semua peringkat. Dengan adanya pekerja mahir di dalam industri kos penyelenggaraan terhadap alat kawalan pencemaran dapat dikurangkan. Ini sekaligus mengurangkan masalah pencemaran alam sekitar melalui program pemantauan berterusan prestasi (performance monitoring) alam sekitar yang dijalankan oleh pekerja mahir.

Strategi kelima, merujuk kepada usaha kitar semula bahan sisa yang dihasilkan di dalam operasi industri. Ini boleh dijayakan dengan penggunaan semula sisa sebagai bahan mentah semula, penjanaan tenaga, pemerolehan semula (recovery) dan juga menggunakanya untuk tujuan produk lain. Sebagai contohnya sisa industri padi boleh digunakan sebagai bahan mentah untuk penghasilan baja kompos. Ini dapat menyelesaikan masalah pencemaran alam sekitar melalui kaedah pembakaran terbuka yang selalu diamalkan. Selain itu pemasangan sistem kitar semula air sisa terpakai dapat membantu mengurangkan penggunaan air di dalam industri makanan dan menjimatkan kos pengeluaran.

Dalam konteks global banyak industri telah mula mengamalkan konsep Pengeluaran Bersih dan berjaya mengurangkan kos operasi mereka. Antara industri yang telah berjaya menerapkan konsep ini adalah industri makanan, industri elektronik dan industri farmasi. Sebagai contohnya syarikat Castle Chemical di Sandgate Australia telah berjaya menerapkan konsep pengeluaran bersih dengan penjimatan penggunaan tenaga melalui penukaran aliran proses dan melaksanakan program kitar semula sisa sehingga menjana keuntungan tahunan yang amat bermakna. Negara maju seperti Australia, Jepun dan telah lama melaksanakan program ini. Pengeluaran Bersih bukan sahaja mampu mengurangkan kos operasi malahan dapat membantu melestarikan industri.

Dalam konteks Malaysia potensi untuk menerapkan konsep Pengeluaran Bersih amat besar. Industri berasaskan pertanian seperti kelapa sawit, getah dan makanan di lihat mempunyai prospek yang cerah untuk melaksanakan program ini. Apa yang perlu pengusaha industri perlu terus melihat jauh kehadapan dengan melihat dan mengambil pengajaran kejayaan beberapa industri di dunia dalam menerapkan konsep ini.

1 comment:

  1. boleh jelaskkan pelaksanaan secara berkesan konsep pengeluaran bersih?

    ReplyDelete