Friday, January 30, 2009

Kesan Perubahan Cuaca Terhadap terumbu Karang




Kawasan terumbu karang di Malaysia mengunjur dari “Segitiga Terumbu Karang” yang bersambung daripada Indonesia, Filipina dan Papua New Guninea - Australia. Kebanyakanya terdapat terumbu karang dikawasan cetek di pesisir pulau Malaysia; walaupun begitu terdapat juga kelompok terumbu karang, karang atol dan jurang terumbu wujud dalam skala yang kecil. Pertubuhan Alam Sekitar Bangsa Bersatu (UNEP) Atlas Dunia Terumbu Karang telah menganggarkan size kawasan terumbu karang Malaysia adalah 3,600 km2 atau kira – kira 1.27 % keluasan terumbu karang sedunia.

Strategi pengurusan yang lebih telus telah diterapkan oleh Taman Marin Negara. Sehingga kini terdapat lebih kurang 42 taman pulau marin yang terletak di semenanjung Malaysia dan Labuan. Ini tidak termasuk taman marin di Sabah dan Sarawak. Setiap tahun, terdapat lebih kurang setengah juta pelancong direkodkan telah melawat ke taman mari di Malaysia.

Malangnya, merujuk kepada laporan terumbu karang Reef at Risk (2002), 85 % terumbu karang di Malaysia kini terancam dengan aktiviti manusia. Ini meliputi kesan terhadap pembangunan pinggir pantai dan ketidaklestarian amalan pelancong. Perubahan cuaca telah disenaraikan antara penyebab kepada degredasi terumbu karang. Walaubagaimanapun, maklumat dan penyelidikan yang terhad di dalam negara, menyebabkan impak terhadap terumbu karang yang tercetus dari perubahan iklim tidak dapat di analisa sepenuhnya.

Walaupun begitu, beberapa usaha telah dijalankan oleh penyelidik – penyelidik dari Pusat Kajian Ekosistem Marin UKM pada July 2008 di Pulau Renggis. Pulau Rengis amat terkenal sebagai destinasi penyelam yang pergi ke Pulau Tioman berdekatan dengan Mersing.

Survey yang telah dijalankan menunjukan pelunturan terumbu karang di sekitar Pulau Renggis . Pelunturan terumbu karang berlaku pada kedalaman 1 – 1.5 meter, walaupun terdapat petunjuk yang menandakan keluasaan kawasan yang telah mula menunjukan pelunturan terumbu karang. Secara umumnya perubahan cuaca bukan sahaja memberikan kesan terhadap pelunturan terumbu karang tetapi juga memberi kesan yang mat siginfikan terhadap ekosistem laut.

No comments:

Post a Comment