Thursday, January 29, 2009

Mengambil pengajaran daripada pendirian Obama berkaitan pembangunan lestari, kata pengerusi EPA

Sumber: MRW - Materials Recycling Week Diterbitkan pada Jan. 29, 2009

Presiden Barack Obama telah diberikan penghargaan kerana meneruskan agenda utamanya berkaitan dengan dasar alam sekitar, disebalik menghadapi cabaran ekonomi. Pengerusi Agensi Alam Sekitar Lord Chris Smith menyatakan pengajaran boleh diambil daripada Presiden AS.

“Apa yang menguja saya mengenia Barak Obama adalah kekonsistenan beliau untuk mengembalikan tema alam sekitar dan pelestarian sebagai ramuan utama dalam dasar AS untuk menuju kehadapan.
Mengulas mengenai kesan ekonomi terhadap keadaan di UK akan mempangaruhi masyarakat dan keutamaan polisi : “ Kita tidak perlu meminggirkan agenda alam sekitar. Apabila kita menghadapi masalah ekonomi agenda perubahan iklim masih berterusan”.Agensi Alam Sekitar perlu bersedia menyatakan perkara yang benar kepada Kerajaan, beliau menyatakan sambil menambah “ saya tak kisah walau ia menjadikan saya tidak popular” .

Membincangkan mengenai perubahan fokus bagi Agensi Alam Sekitar, Smith menyatakan anjakan terhadap proses kerja akan dibuat dengan melihat kepada hasil daripada apa yang telah dilaksanakan selama ini.

No comments:

Post a Comment